Святая мученица Татьяна родилась в древнем Риме от знатных родителей. Отец ее, трижды бывший консулом, был тайным христианином и отличался богобоязненностью. Свою дочь, святую Татьяну, он воспитал в благочестии и страхе Божьем и научил ее Божественному Писанию. Когда святая Татьяна достигла совершеннолетнего возраста, она восхотела проводить жизнь свою в девстве и целомудрии; невестой была она Христу; пламенея к Нему любовью, она ему единому служила День и ночь, молитвою и постом умерщвляя плоть свою и порабощая ее духу. За свою добродетельную жизнь она сподобилась послужить Церкви: она была поставлена диакониссой и, подобно бестелесным Ангелам, она служила Богу во плоти. И Христос Бог венчал невесту Свою мученическим венцом. Она пострадала следующим образом. Когда был убит своими же римлянами нечестивый царь Антонин Гелиогабал[1], и тело его, влекомое по граду с поруганием, было брошено в реку Тибр[2], на царский престол был возведен Александр[3], юный шестнадцатилетний отрок. Он имел матерью – христианку, именем Маммею; от нее он научился почитать Христа, но несогласно с верою Христовою, ибо в то же время он продолжал служить идолам и поклонялся им как древним богам римским. В его дворце были изображения Христа и почитаемого язычниками Аполлона[4], ветхозаветного Авраама и языческого Орфея[5] и многих других. Сам Александр, как сын христианки, не преследовал христиан, но наместники его, правители областей и консулы, сильно притесняли христиан. Так как сам Александр был слишком молод, то управление государством было поручено некоторым из членов совета; главным среди них был городской епарх[6] Ульпиан, жесткий нравом и великий враг христиан. Эти советники от имени царя управляли всем. Они-то и разослали повсюду повеление, чтобы галилеян (так они называли христиан) всюду принуждать поклоняться римским богам, угрожая им в случае неповиновения лютыми мучениям и даже смертью. Наблюдать же за тем, исполняется ли христианами это повеление, были избраны следующие лютейших враги христиан и верные слуги дьявола: комит[7] Виталий, кувикулярий[8] Васс, доместик[9] Кай. Тогда и в Риме, и во всех областях Римского государства полилась кровь христиан подобно воде. Их не щадили, но подвергали мучениям и предавали смерти.
В то время и святая дева Татьяна была схвачена язычниками и приведена в храм Аполлона. Ее хотели принудить поклониться этому идолу. Она же помолилась истинному Богу, и вдруг произошло землетрясение: идол Аполлона упал и разбился на части, обрушилась также часть храма и придавила многих язычников и жрецов. Дьявол, обитавший в идоле, с громким криком и рыданием бежал от того места, причем все слышали вопль его и видели тень, пронесшуюся по воздуху.
Тогда нечестивые повлекли святую деву на суд и мучения. Сначала они стали бить ее по лицу и терзать очи ей железными крючьями. По долгом мучении сами мучители изнемогли, ибо тело Христовой страдалицы для наносивших ей раны было твердо, как бы наковальня, и больше приняли муки сами мучители, чем святая мученица. И Ангелы невидимо стояли около святой и наносили удары тем, кто мучил святую Татьяну, так что мучители взывали к беззаконному судье и просили его, чтобы он приказал прекратить мучения; они говорили, что сами они больше страдают, чем сия святая и невинная дева. Татьяна же, мужественно претерпевая страдания, молилась за своих мучителей и просила Господа, чтобы Он отверз им свет истины. И молитва ее была услышана. Небесный свет озарил мучителей, и духовные очи их отверзлись. Они увидели четырех Ангелов, окружающих святую, услышали глас с небес, бывший к святой деве, и пали пред нею на землю и стали молить ее:
– Прости нас, служительница истинного Бога, прости, ибо не по нашей воле мы причиняли тебе мучения.
Все они (их было числом восемь человек) уверовали во Христа и восприяли кКрещение в своей собственной крови, ибо их за исповедание Христа жестоко мучили и, наконец, усекли им главы.
На другой день неправедный судья, воссев на судилище, опять приказал привести на мучение святую Татьяну. Она же предстала пред своим мучителем совершенно здравой. Лицо ее было спокойно и радостно. Судья стал убеждать святую деву, чтобы она принесла жертву идолам, но старания его оставались тщетными. Тогда он приказал обнажить святую и бритвами резать ее. Девственное тело ее было бело, как снег и когда стали резать его, то из ран вместо крови истекало молоко, причем распространилось великое благоухание, как бы от сосуда с ароматами. Святая же, воззрев на небо, молилась среди сих мучений. Затем ее крестообразно распростерли на земле и долгое время били жезлами, так что мучители изнемогали и часто сменялись. Ибо, как и прежде, Ангелы Божьи невидимо стояли около святой и наносили раны тем, кто причинял удары святой мученице. Слуги мучителя изнемогали, заявляя, что им кто-то наносит удары железными палками. Наконец девять из них умерло, пораженные десницею Ангельской, а остальные упали на землю еле живыми. Святая же обличала судью и его служителей и говорила, что боги их – бездушные идолы. Так как уже приближался вечер, то святую ввергли в темницу. Здесь она провела всю ночь, молясь Господу и воспевая Ему хвалы. Небесный свет озарил ее, и Ангелы Божьи славословили вместе с нею. Утром ее снова привели на суд. Увидев святую мученицу вполне здоровой, с лицом еще более прекрасным, чем прежде, все были изумлены и удивлены. Сначала стали ласково и льстиво уговаривать, чтобы она принесла жертву великой богине их – Диане[10]. Святая дева показала вид, что согласна последовать их совету. Ее повели в храм Дианы. Бес, обитавший в идоле Дианы, почувствовал приближение святой девы и стал громогласно взывать:
– Горе мне, горе мне! Куда бежать мне от Твоего Духа, Небесный, ибо огонь, возгорающийся со всех углов сего храма, гонит меня?
Святая, приблизившись к храму, ознаменовала себя крестным знамением и, возведя свои очи к небу, стала молиться. Вдруг раздался страшный удар грома и заблистала молния: огонь, упавший с неба, попалил храм с идолом, жертвы и жрецов; множество из неверующих, опаленные молнией, замертво упали на землю. Тогда повели святую Татьяну в претор[11], подвесили ее там и терзали железными крючьями и даже вырвали ей сосцы. После сего святую заключили в темницу, и снова светозарные Ангелы небесные явились к святой страстотерпице, совершенно исцелили ее от ран и восхваляли ее мужественное страдание. Наутро святую Татьяну привели в цирк[12]и выпустили на нее страшного льва, чтобы он растерзал святую. Но свирепое животное не коснулось святой. Лев ласкался к ней и покорно лизал ее ноги. Когда же льва хотели было увести обратно из театра в клетку, он внезапно устремился на одного знатного сановника, по имени Евмения, и растерзал его. Святую Татьяну снова повесили и снова начали строгать ее тело, но снова Ангелы невидимо наносили удары ее мучителям, и те падали мертвыми. Тогда святую ввергли в огонь, но и огонь не вредил ей: сила огненного пламени стихала, как бы почитая рабу Христову. Нечестивцы же все сии дивные знамения приписывали не силе Христовой, а волхвованию; они остригли святой волосы, надеясь, что ее чары будут более недействительны. Они думали, что в волосах своих святая имеет некоторую волшебную силу, так что ничем нельзя повредить ей. Посему они остригли ей волосы и заключили ее в храм Зевса[13]. Безбожные думали, что святая никак не может более повредить их божеству, потому что с потерей волос она лишилась и силы волхвования. Два дня провела святая заключенной в том храме, Небесный свет, который всегда ее осиявал, разливался и в храме, и Ангелы ободряли и утешали ее. На третий день пришли жрецы с народом, чтобы принести жертву своему богу Зевсу. Отворив храм, они увидели, что идол их упал и разбился, а святая Татьяна пребывала в радости о имени Господа Бога. Тогда ее привели в судилище. Судья, не зная, что еще сделать с ней, изрек ей смертный приговор и святая Татьяна была усечена мечем[14]. Вместе с нею казнили и отца ее, ибо узнали, что и он христианин. Сначала мучители лишили его почетного звания, отняли у него все его имение. Осужденный на смерть, он умер от меча вместе со своею дочерью за имя Христово. Оба они сподобились от Господа получить венцы мученические от Христа Бога, ему же слава во веки. Аминь.
Примечания
[1] Антонин Гелиогабал, римский император, царствовал с 218–222 гг.; был крайне развращенным человеком, почему скоро навлек на себя презрение солдат. Он усыновил своего двоюродного брата, благородного Александра Севера, но когда он в этом раскаялся и стал покушаться на жизнь последнего, был умерщвлен солдатами.
[2] Тибр – река, вытекающая из Апеннин, при которой расположен город Рим.
[3] Александр Север царствовал с 222–235 гг.
[4] Аполлон – один из наиболее почитаемых греко-римских языческих богов; считался богом солнца и умственного просвещения, а также общественного благополучия и порядка, охранителем закона и божеством предсказания будущего.
[5] Орфей – певец, герой греческих мифов, сила пения которого, по верование греков, была столь велика, что он приводил в движение деревья и скалы и укрощал диких зверей.
[6] Епарх – областеначальник; иногда же под этим именем разумелся начальник крепости, комендант. – Ульпиан был одним из приближеннейших к царю вельмож.
[7] Комитами назывались первоначально спутники высшей чиновной особы в провинции, а позднее спутники императоров, составлявшие их приближеннейшую свиту.
[8] Кувикулярий – царский постельничий, спальник.
[9] Доместики – охранная стража римских императоров.
[10] Диана, иначе Артемида – греческая богиня луны и охоты.
[11] Претор – судебное место, где заседал начальник римский, или судья.
[12] Цирком называлась площадь, огороженная рядом скамей или стеною. Там происходили состязания бойцов между собою и со зверями. На эту площадь или арену бросали и христиан и потом выпускали хищных зверей, которые содержались при цирке в особых клетках.
[13] Зевс, или Юпитер – греко-римский бог, почитавшейся язычниками властителем неба и земли, отцом всех богов и людей.
[14] Св. мученица Татьяна пострадала во время гонения, воздвигнутого на христиан в четвертом году царствования Александра Севера, в 226-м году.
МОЛИТВЫ
Ин тропарь мученице Татиане
глас 4
Агнцу Пречистому и Пастырю последуя,/ агнице словесная Татиано,/ мысленных зверей не убоялася еси, / но знамением крестным вооружившися,/ до конца тех низложила еси,/ и вошла еси в Небесную ограду,/ идеже помяни и нас, мученице Христова многомудрая.
Кондак мученицы Татианы
глас 4
Светло во страдании твоем возсияла еси, страстотерпице,/ от кровей твоих преиспещрена/ и, яко красная голубица,/ к Небеси возлетела еси, Татиано,// темже моли присно за чтущия тя.
КАНОН СВЯТОЙ МУЧЕНИЦЕ ТАТИАНЕ
Песнь 1
Ирмос: Грядите, людие, поим песнь Христу Боту, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися.
Мученическими озарена светлостьми, чистому предстоиши, мученице, Жениху твоему, душетленных прегрешений просящи избавится хвалящим тя.
Богатство тленное, мученице, совершенно пренебрегла еси, на Небесех нетленное и пребывающее ищущи усердно, и, радующися, прошла еси мученическое страдание.
К ранам, к болезнем и биением многовидным безбоязненно, мученице, отлучилася еси: споспешествующую бо имела еси благодать Спасову и укрепляющую тя.
Богородичен: Источник безстрастия рождшая, уязвеннаго страстьми, Отроковице, исцели и огня вечнаго исхити мя, Едина Богоблагодатная.
Песнь 3
Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.
Не поколеба столпа твоего сердца стекшее мук треволнение, утвердися бо на камени любве Христовы, всехвальная, к Немуже взывала еси: яко несть свят, паче Тебе, Господи.
Человеческую немощь Понесый, впери силою немощь твою на некрепкаго змия. Тем, мученице, на землю низвергла еси, верно зовущи: яко несть свят, паче Тебе, Господи.
Потоки изсушила еси беззакония струями кровей твоих, блаженная, сладости же потока ныне наслаждаешися и во Свете Невечернем обитаеши, зовущи: яко несть свят, паче Тебе, Господи.
Богородичен: Зачатие и рождество Твое паче слова, веки бо Создавшаго словом родила еси, Избавльшаго безсловесия мира концы, Отроковице Неискусомужная, Егоже моли всегда, еже спасти нас.
Седален, глас 4
Сугуб совершивши, мученице, подвиг на земли, сугуб и венец сподобилася еси прияти от руки Жениха твоего: постилася бо еси, страсти плотския обуздающи, пострадавши же законно, врага низложила еси. Темже мольбами твоими спаси ны от напастей.
Песнь 4
Ирмос: Пою Тя, слухом бо, Господи, услышах и ужасохся: до мене бо идеши, мене ища, заблуждшаго. Тем многое Твое снизхождение, еже на мя, прославляю, Многомилостиве.
Красно душевное устроение благолепием благочестия Татиана носящи, еще же мучения светом преславно сияющи, к чистому Жениху вселяется.
Железом твое лице стружущия пребеззаконныя невидением Небеснии Ангели мучаху, посланнии к твоей от Бога, мученице, помощи, иже твоему терпению удивишася.
Законно Христа проповедающи, победила еси пребеззаконнующия, жертва же непорочна благоприятна совершеннейшая Тому принеслася еси, взывающи: Тебе любящи, Спасе, закалаюся.
Богородичен: Ко пристанищу тихому мя направи, Богоневесто Всесвятая: буря бо мя волнует и смущение греха люте, ветры колеблемь лукавых духов, оскорбляющих мя.
Песнь 5
Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим: иного бо, разве Тебе, бога не знаю.
Твою честную и блаженную страсть подражающи, безстрастием Тебе сочтавшаяся страждет преусердно, на уды ссекаемая, Жизнодавче Христе, зовущи: иного, разве Тебе, бога не знаю.
Страх Божий во утробе мыслию приемши, дух спасительнаго исповедания и мучения родила еси преславно, доблемудрая, твердым страданием и сопротивная начала посрамила еси.
Светлыми сияеши зарями, уясняема Духа Святаго светолитием, и озаряеши верных сердца, греховный мрак разоряющи, мученице, страстотерпице Христова досточудная.
Богородичен: Светлый Солнца Облаче, осияй ми зарю, решащу мрак моих прегрешений, даждь ми руку, впадшему в тину греховную, воздвигни мя, лежащаго, Едина падшаго Адама исправление.
Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи.
На древе яко позна простерта Тя мученица честная, терпит повешение и строгания телесная за любовь Твою, Всемощне.
Сверепейший зверие устыдешася посреде тризнища мужески страждущия тя, Феклы первее первомученицы, еяже ревность стяжала еси, приснопамятная.
Представше Небеснии Ангели посреде темницы, тя светом осияша, от болезней изымающе и яко Божию агницу прославляюще.
Богородичен: От всех родов избра Тя, доброту Иаковлю, Юже возлюби Творец, Всенепорочная, и из Тебе, возсияв, явися.
Песнь 7
Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть. Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, Сый благословен и препрославлен.
Благомощно непобедимая, сечема, сосцев отъятие претерпела еси терпеливейше, огнем же Небесным, мученице, попалила еси чтити не хотящия Бога, Егоже вся тварь поет, славящи.
В сердцы носящи огнь Божественныя любве, непорочная, пламень попра, огня подоборабнаго не ужасеся, отроков образующи древних и мужество и крепость.
Зверей сверепство тебе повинеся, львов зияния невредно преминула еси, Богу тя прославльшу, Того прославившую, Егоже страдания твоею исполняющи плотию, всехвальная.
Богородичен: Жизнь Ипостасную нам рождши, смертию смерть яве потребльшую, страсти умертви плоти нашея верою чтущих Тя, Чистая, яко Богородицу и Всеславную.
Песнь 8
Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога, пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.
Удобрившися добродетельми, украсилася еси добротами мучения и Жениху обручилася еси, паче всех человеков краснейшему, добротою сияющему безсмертия, Татиано Богомудрая.
С безплотными слугами в темнице Творца славословила еси, сияющи славою Божественнаго блистания и всем неприступна пребывающи, держимым тьмою прелести.
Сокрушение твоих удес истни врагов коварства, кровей течение нечестия лютыя потоки, честная, изсуши, пучина чудес нам явльшися.
Богородичен: Спаси, ущедри ны, щедраго Бога нам Спаса рождшая паче слова, огнепальных помышлений и страстей изымаюши зноя Твоими молитвами, Чистая, Препрославленная.
Песнь 9
Ирмос: От Бога Бога Слова, неизреченною мудростию пришедшаго обновити Адама, ядию в тление падшаго люте, от Святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради, вернии, единомудренно песньми величаем.
По многих муках мечным тя судом лютый осуждает судия, еяже восхождению восплескаша Небеснии чини. Христос же всесильною десницею венча тя, мученице, законно пострадавшую.
Сочтася с мученическими светлейшими стады, яснейши приближившися Богу, видиши, яже видят Ангели, яко дева в чертозе водворяешися, Жениха твоего, честная, молящи, спастися любовию тя почитающим.
Запечатанный источник тя, заключен же оград, возложение честно и священно, невесту Христову нетленную, заколение и жертву, агницу и добрую голубицу Владыки всяческих, Татиано, проповедуем.
Богородичен: Гласы прекланяема тепле Тя молящих, Едина верных Прибежище, спаси, ущедри, Владычице, соблюди от вреда и всякаго языков нашествия верою и любовию присно Тя величающия.
АКАФИСТ СВЯТОЙ МУЧЕНИЦЕ ТАТИАНЕ
Кондак 1
Избранней невесте Христа, Вседержителя твари, похвапьная пения восписуем, чистоту жития твоего девственнаго восхваляюще и лобызающе честная страдания Твоя; ты бо ныне ликуеши в чертоге небеснем твоего Жениха Христа. Поминай прославляющих тя пении сими, да зовем ти:
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Икос 1
Ангелов Творец избра тя из древняго Рима, да песнопоеши житием твоим святое имя Божие, от лет детства твоего воспитана бысть в страсе Божии и добродетелех, сего ради зовем ти:
Радуйся, юнице сладкоблагоуханная; радуйся, Божественное Писание возлюбившая.
Радуйся, благочестие в себе воспитавшая; радуйся, богобоязненному родителю внимавшая.
Радуйся, от него семена веры приявшая; радуйся, в страсе Божии воспитанная.
Радуйся, паче всех благ вечная блага возлюбившая.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 2
Видящи богобоязненный родитель твой житие твое, всечестная, насладися дарований Божественных в тебе, паче бо знатности своея и власти консульския любляше Христа, всяк день хвалу Ему поя: Аллилуиа.
Икос 2
Разум небесный тебе даровася, егда достигла еси юности твоея и восхоте тогда житие твое проводити в девстве и целомудрии. Христос же Бог, укрепляя тя в сих добродетелех, прият тя в небесная селения. Сего ради приими от нас пения сия:
Радуйся, птице, парящая в Небеса; радуйся, девство и целомудрие бысть твои криле.
Радуйся, Бога предпочетшая миру; радуйся, юность свою Христу посвятившая.
Радуйся, ластовице Божественнаго сада; радуйся, токмо ко Христу любовию пламенеющая.
Радуйся, служившая Ему день и нощь.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 3
Сила Божественныя любве в тебе содела тя служительницей Христу, бысть бо избрана и поставлена на славное служение диакониссы, и оттоле, служащи Церкви в радости велией, возглашаше непрестанно: Аллилуиа.
Икос 3
Имеющи ревность о Церкви Божией, в новом звании подвизалася еси, труды и подвиги усугубляя и подобно безтелесным Ангелом служа ближним во Христе. Мы же, отягченнии грехми, сице глаголем ти:
Радуйся, молитвою услаждавшая житие твое; радуйся, в звании диакониссы послужившая.
Радуйся, в темницах узников посещавшая; радуйся, им узы врачевавшая и украшавшая.
Радуйся, добропобедное постничества правило; радуйся, ко крещению жен приуготовлявшая.
Радуйся, благодати крещения споспешнице; радуйся, бедных и вдовиц окормлявшая.
Радуйся, в беде и несчастии отраду носящая
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 4
Бурю злых напастей претерпе нечестивый царь Антонин Илиогабал, егда тело его, влекомо по граду, с поруганием ввержено бысть в реку Тибр, воином же возведшим на царство Римское Александра Севира. Ты же, всеславная мученице, пострадала за Христа во дни его царствия, песнопоя Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще и видяще яко млад есть царь Александр Севир, нечестивии консулы притесняху христиан, злочестивый и зверонравный епарх Ульпиан убийство галилеян помысля, повеле кланятися римским богам. Бысть бо страх велий тогда и потече яко вода кровь мучеников. Ты же, всеблагая Татиано, не убоялася еси страха человеческаго; сего ради мы с любовию восклицаем ти:
Радуйся, заблуждению царя Александра Севира посмеявшаяся; радуйся, Христа и идолов не сочетавшая в поклонении.
Радуйся, токмо единому Христу послужившая; радуйся, идолы яко сатану вменившая.
Радуйся, Ульпианова страха не убоявшаяся; радуйся, сочетанию со Христом себе приуготовлявшая.
Радуйся, правоверия цевнице; радуйся, страха смертнаго низложительнице.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 5
Божественный свет осия житие твое, святая мученице, егда приспе время страданий твоих. Ты бо, облеченная светом, взошла еси в горнило страданий и бысть радостны раны твоя смертныя. Ангели бо служаху тебе и восклицаху непрестанно Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видя чистое житие твое, вожди язычестии яша тя яко христианку и ведоша в языческий храм на поклонение. Ты же вознесе молитву Христу Богу, и паде Аполлон, бог языческий, обвалися капище идольское, и мнози идолопоклонницы смерть прияша. Мы же, чтуще силу молитвы твоея, глаголем:
Радуйся, Аполлону не поклонившаяся; радуйся, силу молитвы стяжавшая.
Радуйся, молитвой идолы сокрушившая; радуйся, тобою бо капище проседеся.
Радуйся, тобою бо идолопоклонницы посрамишася; радуйся, тобою бо научишася поклонятися Единому Богу.
Радуйся, страх поколебавшая; радуйся из Аполлона беса изгнавшая.
Радуйся, тень беса и рыдание диавольское показавшая.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 6
Проповедует житие твое велию любовь ко Христу и подвиги. Ты бо подвигами и молитвою низложила еси идольское зломыслие. Ты бо молитвою посрамила мучители, когтьми железными терзающих тело твое, изнемогоша бо мучители и возопиша: Терпим бо сами жестокая мучения за праведницу сию. Ты же ликующе пояше: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия свет Христов в воинех, мучивших тя, егда увероваша в истиннаго Бога возопиша ти: Прости ны, служительнице истиннаго Бога, прости, ибо несть нашея воли на страдание твое. И от того часа бысть чада Божия. Мы же, восхваляюще чудеса милости Божия, зовем:
Радуйся, страданием ко Христу возводящая; радуйся, Ангелами охраняемая.
Радуйся, за своих мучителей молившаяся; радуйся, светом Христовым озарившая воины.
Радуйся, приведшая их в воинство небесное; радуйся, осмь воинов страданием за Христа венчавшая
Радуйся, молитвою твоею им очи отверзшая, радуйся, мучения своя на мучителей перенесшая.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 7
Хотя воврещи на поклонение идолом, тя ведоша в судилище и мучением предаша беззаконнии язычницы. Ты же явилася здрава и цела, лице же твое бысть светло и радостно, и страхом объят бысть судия нечестивый, повеле паки и паки предати тя горьким мучениим. Тя же охраняше Ангели, служители Бога, поюще: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго чуда бысть свидетели, яко сосца твоя урезанная источиста вместо крове млеко и тело твое обнаженное мучений ради и ножем секомое, источи благоухание. Разъярився нечестивый мучитель и повеле крестообразно на земли распрострети тя и бити жезлы железными. Мы же, чудящеся страданием твоим, рцем ти похвалы таковыя:
Радуйся, Христу сораспятая доблественне; радуйся, мучителей устрашившая и удивившая.
Радуйся, к изнеможению их приведшая; радуйся, цевнице мужества веры.
Радуйся, яко тело твое источи благоухание неба; радуйся, урезанными сосцы воскормившая сонмы мучеников за Христа.
Радуйся, яко и ныне благоухаеши молитвою к Богу; радуйся, не оставляющая нас своею помощию.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 8
Странное чудо видим на тебе, всеблаженная, како в темнице нощию молящеся и воспевающе Христу хвалы, небеснаго света сподобися озарения и Ангелов Божиих купно славословление приимаше. Тако и ныне в райских селениих со Ангелы песнопоеши: Аллилуиа.
Икос 8
Весь рачитель злобы бысть епарх, егда паки узре тя здраву и светлу, изведену из темницы на судилище, хотеша ласкою соблазнити тя на поклонение идолом. Ты же, ведая силу молитвы твоея, в храм Дианы направи нозе твоя, устремися же бес из богини злочестивыя и возопиша: Горе мне, горе! камо бегу; огнь бо снедает мя. Сего ради, победительнице бесов, вопием ти радостно:
Радуйся, лести епарха не внявшая; радуйся, в храм Дианы вошедшая.
Радуйся, молитвою низведшая с неба огнь и капище Дианы разрушившая; радуйся, молитвы великий пламеню.
Радуйся, яко бесы присутствия твоего трепетаху и бежаху; радуйся, крестным знамением безстрашно себе осенявшая.
Радуйся, в молитве очи к небу возводившая; радуйся, лучи благодати от неба испросившая.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 9
Все естество ангельское удивися силе молитвы твоея, егда множество не ведящих Бога падоша и смертный страх прияша, опаленнии огнем, и восхвалиша Бога, дивнаго во святых своих, песнею: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многоглаголивии не могут восхвалити тя по достоянию, славная мученице Христова. Кто бо возможет величие страданий твоих изрещи? Кто подвиги твоя воспоет достойно? Токмо надеясь на неизреченную милость твою, дерзаем принести ти сия похвалы:
Радуйся, сладость христианских сердец; радуйся, нам приносящая милость от Бога.
Радуйся, молитве научающая нас усердно; радуйся, прошением нашим внемлющая.
Радуйся, яко скоро прошения приносиши Богу; радуйся, яко горьких мучений избавляеши.
Радуйся, благоуханная ветве райская; радуйся, чертогов Отчих жительнице.
Радуйся, Царствия Небеснаго наследнице.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 10
Спасительнаго твоего подвига зряще течение, восхваляем страдания твоя, ты бо претерпе бичевания, крестообразное к полу пригвождение, тела изсечение, сосцов вырывание, биение и осмеяние, в темнице заключение и иныя злострадания. Ныне же, венцем Царствия Небеснаго венчавшися, со всеми святыми взываеши: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и адамант тверд была еси, егда на растерзание зверем ведена являешися, лев бо у ног твоих ласкашеся и не растерзаша тя, но егда хотяху отъяти льва, сей абие разсвирепе и разтерза сановника Евмениа, указуя силу христианскую. Сего ради глаголем в страсе:
Радуйся, зверей в агнцев претворяющая; радуйся, молитвою их умягчающая.
Радуйся, за смерть Евмениеву мучимая; радуйся, на древе повешенная.
Радуйся, железными когтьми стружаемая; радуйся, в волхвовании оклеветанная.
Радуйся, нас клеветы избавляющая; радуйся, от злаго волхвования нас сохраняющая.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 11
Пение непрестанное вознося ко Господу, была еси вместилищем силы и славы Божия. Сего ради молим тя: умоли Господа за нас грешных, святая мученице Татиано, да ниспослет и нам чудеса милости Своея, песнопоющим ныне: Аллилуиа.
Икос 11
Светоподательная свеща бысть во страдании твоем, святая мученице, озаряя светом сердца языческия, да обрящут тобою истиннаго Бога, да водворятся их души в селениих райских. Сего ради умильно восклицаем ти:
Радуйся, носительнице света благодатнаго; радуйся, солнце лежащих во зле.
Радуйся, ты бо нас светом озаряеши; радуйся, ты бо нас к блаженству ведеши.
Радуйся, в капище Зевса заключенная; радуйся, его низложившая и разсыпавшая.
Радуйся, власов лишившаяся; радуйся, яко язычницы мысляху, яко во власех твоих чары обретаются.
Радуйся, и по острижении власов чудотворящая силою Христовою.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 12
Благодать от Бога получивши, к смертному часу пришла еси, егда бысть в капище Зевса заключена, и поутру, егда приидоша язычестии жрецы, видевше Зевса повержена, а тя ликующу, паки ведоша тя на судилище, и бысть смерть твоя от усечения мечнаго. Ты же, славная мученице, готовящися к селением небесным, взывала еси: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще твое усечение мечное, восхваляем отшествие твое в вожделенное отечество, идеже ныне ты ликуеши со Ангелы и со всеми святыми во славе невечерней. Сего ради приими от нас словеса сия:
Радуйся, мечем усеченная за Христа; радуйся, с родителем твоим пострадавшая.
Радуйся, венцев мученических сподобившаяся; радуйся, со Христом сочетавшаяся.
Радуйся, со Апостолы ликующая; радуйся, со святыми мученики хвалу Богу возносящая.
Радуйся, не лишившая нас радости твоея; радуйся, наши сердца зажигающая Божественным огнем.
Радуйся, идолов наших попирающая; радуйся, начертавшая нам славу Христа.
Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.
Кондак 13
О, всеславная и великоименитая мученице Христова Татиано, девства и чистоты сосуд златый! Ныне милостивно призри на молящияся ти и прилежно просящия твоего молитвеннаго у Бога предстательства. Даруй нам чистоту тела и души, избави нас мучений греховных, да выну Господу зовем: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелов Творец …» и 1-й кондак «Избранней невесте…».
Молитва
О, святая мученице Татиано, невесто Сладчайшаго Жениха твоего Христа, агнице Агнца Божественнаго, голубице целомудрия, страданьми, яко одеждами царскими одеянная, к ликом небесным сопричтенная, ликующая ныне во славе вечней, от дней младых Богу обещавшаяся святая служительнице Церкве, целомудрие соблюдшая и паче всех благ Господа возлюбившая! Тебе мы молимся и тебе мы просим: внемли прошением нашим сердечным и не отвергай молений наших. Даруй чистоту тела и души, вдохни любовь к Божественным истинам, на путь добродетельный введи нас, ангельское охранение испроси у Бога нам, наши раны и язвы телесныя исцели, в злострадании терпение даруй, греховныя язвы уврачуй, юность нашу огради, старость безболезненну и безбедну даруй, в смертнем часе помози. Поминай наши скорби и отраду даруй. Посети нас, сущих в темнице греха, на покаяние настави скоро, возжжи пламень молитвы, не оставь нас, сирых, да славяще страдания твоя, возсылаем хвалу Господу сил, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.