12 / 25 декабря Мученица Татиана Римская, дева, диакониса

12 / 25 декабря Мученица Татиана Римская, дева, диакониса

размещено в: Агиография | 0
Мученица Татиана Римская
Мученица Татиана Римская

Свя­тая му­че­ни­ца Та­тья­на ро­ди­лась в древ­нем Ри­ме от знат­ных ро­ди­те­лей. Отец ее, три­жды быв­ший кон­су­лом, был тай­ным хри­сти­а­ни­ном и от­ли­чал­ся бо­го­бо­яз­нен­но­стью. Свою дочь, свя­тую Та­тья­ну, он вос­пи­тал в бла­го­че­стии и стра­хе Бо­жьем и на­учил ее Бо­же­ствен­но­му Пи­са­нию. Ко­гда свя­тая Та­тья­на до­стиг­ла со­вер­шен­но­лет­не­го воз­рас­та, она вос­хо­те­ла про­во­дить жизнь свою в дев­стве и це­ло­муд­рии; неве­стой бы­ла она Хри­сту; пла­ме­нея к Нему лю­бо­вью, она ему еди­но­му слу­жи­ла День и ночь, мо­лит­вою и по­стом умерщ­вляя плоть свою и по­ра­бо­щая ее ду­ху. За свою доб­ро­де­тель­ную жизнь она спо­до­би­лась по­слу­жить Церк­ви: она бы­ла по­став­ле­на диа­ко­ни­ссой и, по­доб­но бес­те­лес­ным Ан­ге­лам, она слу­жи­ла Бо­гу во пло­ти. И Хри­стос Бог вен­чал неве­сту Свою му­че­ни­че­ским вен­цом. Она по­стра­да­ла сле­ду­ю­щим об­ра­зом. Ко­гда был убит сво­и­ми же рим­ля­на­ми нече­сти­вый царь Ан­то­нин Ге­лио­га­бал[1], и те­ло его, вле­ко­мое по гра­ду с по­ру­га­ни­ем, бы­ло бро­ше­но в ре­ку Тибр[2], на цар­ский пре­стол был воз­ве­ден Алек­сандр[3], юный шест­на­дца­ти­лет­ний от­рок. Он имел ма­те­рью – хри­сти­ан­ку, име­нем Мам­мею; от нее он на­учил­ся по­чи­тать Хри­ста, но несо­глас­но с ве­рою Хри­сто­вою, ибо в то же вре­мя он про­дол­жал слу­жить идо­лам и по­кло­нял­ся им как древним бо­гам рим­ским. В его двор­це бы­ли изо­бра­же­ния Хри­ста и по­чи­та­е­мо­го языч­ни­ка­ми Апол­ло­на[4], вет­хо­за­вет­но­го Ав­ра­ама и язы­че­ско­го Ор­фея[5] и мно­гих дру­гих. Сам Алек­сандр, как сын хри­сти­ан­ки, не пре­сле­до­вал хри­сти­ан, но на­мест­ни­ки его, пра­ви­те­ли об­ла­стей и кон­су­лы, силь­но при­тес­ня­ли хри­сти­ан. Так как сам Алек­сандр был слиш­ком мо­лод, то управ­ле­ние го­су­дар­ством бы­ло по­ру­че­но неко­то­рым из чле­нов со­ве­та; глав­ным сре­ди них был го­род­ской епарх[6] Уль­пи­ан, жест­кий нра­вом и ве­ли­кий враг хри­сти­ан. Эти со­вет­ни­ки от име­ни ца­ря управ­ля­ли всем. Они-то и разо­сла­ли по­всю­ду по­ве­ле­ние, чтобы га­ли­ле­ян (так они на­зы­ва­ли хри­сти­ан) всю­ду при­нуж­дать по­кло­нять­ся рим­ским бо­гам, угро­жая им в слу­чае непо­ви­но­ве­ния лю­ты­ми му­че­ни­ям и да­же смер­тью. На­блю­дать же за тем, ис­пол­ня­ет­ся ли хри­сти­а­на­ми это по­ве­ле­ние, бы­ли из­бра­ны сле­ду­ю­щие лю­тей­ших вра­ги хри­сти­ан и вер­ные слу­ги дья­во­ла: ко­мит[7] Ви­та­лий, ку­ви­ку­ля­рий[8] Васс, до­ме­стик[9] Кай. То­гда и в Ри­ме, и во всех об­ла­стях Рим­ско­го го­су­дар­ства по­ли­лась кровь хри­сти­ан по­доб­но во­де. Их не ща­ди­ли, но под­вер­га­ли му­че­ни­ям и пре­да­ва­ли смер­ти.

В то вре­мя и свя­тая де­ва Та­тья­на бы­ла схва­че­на языч­ни­ка­ми и при­ве­де­на в храм Апол­ло­на. Ее хо­те­ли при­ну­дить по­кло­нить­ся это­му идо­лу. Она же по­мо­ли­лась ис­тин­но­му Бо­гу, и вдруг про­изо­шло зем­ле­тря­се­ние: идол Апол­ло­на упал и раз­бил­ся на ча­сти, об­ру­ши­лась так­же часть хра­ма и при­да­ви­ла мно­гих языч­ни­ков и жре­цов. Дья­вол, оби­тав­ший в идо­ле, с гром­ким кри­ком и ры­да­ни­ем бе­жал от то­го ме­ста, при­чем все слы­ша­ли вопль его и ви­де­ли тень, про­нес­шу­ю­ся по воз­ду­ху.

То­гда нече­сти­вые по­влек­ли свя­тую де­ву на суд и му­че­ния. Сна­ча­ла они ста­ли бить ее по ли­цу и тер­зать очи ей же­лез­ны­ми крю­чья­ми. По дол­гом му­че­нии са­ми му­чи­те­ли из­не­мог­ли, ибо те­ло Хри­сто­вой стра­да­ли­цы для на­но­сив­ших ей ра­ны бы­ло твер­до, как бы на­ко­валь­ня, и боль­ше при­ня­ли му­ки са­ми му­чи­те­ли, чем свя­тая му­че­ни­ца. И Ан­ге­лы неви­ди­мо сто­я­ли око­ло свя­той и на­но­си­ли уда­ры тем, кто му­чил свя­тую Та­тья­ну, так что му­чи­те­ли взы­ва­ли к без­за­кон­но­му су­дье и про­си­ли его, чтобы он при­ка­зал пре­кра­тить му­че­ния; они го­во­ри­ли, что са­ми они боль­ше стра­да­ют, чем сия свя­тая и невин­ная де­ва. Та­тья­на же, му­же­ствен­но пре­тер­пе­вая стра­да­ния, мо­ли­лась за сво­их му­чи­те­лей и про­си­ла Гос­по­да, чтобы Он от­верз им свет ис­ти­ны. И мо­лит­ва ее бы­ла услы­ша­на. Небес­ный свет оза­рил му­чи­те­лей, и ду­хов­ные очи их от­верз­лись. Они уви­де­ли че­ты­рех Ан­ге­лов, окру­жа­ю­щих свя­тую, услы­ша­ли глас с небес, быв­ший к свя­той де­ве, и па­ли пред нею на зем­лю и ста­ли мо­лить ее:

– Про­сти нас, слу­жи­тель­ни­ца ис­тин­но­го Бо­га, про­сти, ибо не по на­шей во­ле мы при­чи­ня­ли те­бе му­че­ния.

Все они (их бы­ло чис­лом во­семь че­ло­век) уве­ро­ва­ли во Хри­ста и вос­при­я­ли кКре­ще­ние в сво­ей соб­ствен­ной кро­ви, ибо их за ис­по­ве­да­ние Хри­ста же­сто­ко му­чи­ли и, на­ко­нец, усек­ли им гла­вы.

На дру­гой день непра­вед­ный су­дья, вос­сев на су­ди­ли­ще, опять при­ка­зал при­ве­сти на му­че­ние свя­тую Та­тья­ну. Она же пред­ста­ла пред сво­им му­чи­те­лем со­вер­шен­но здра­вой. Ли­цо ее бы­ло спо­кой­но и ра­дост­но. Су­дья стал убеж­дать свя­тую де­ву, чтобы она при­нес­ла жерт­ву идо­лам, но ста­ра­ния его оста­ва­лись тщет­ны­ми. То­гда он при­ка­зал об­на­жить свя­тую и брит­ва­ми ре­зать ее. Дев­ствен­ное те­ло ее бы­ло бе­ло, как снег и ко­гда ста­ли ре­зать его, то из ран вме­сто кро­ви ис­те­ка­ло мо­ло­ко, при­чем рас­про­стра­ни­лось ве­ли­кое бла­го­уха­ние, как бы от со­су­да с аро­ма­та­ми. Свя­тая же, воз­зрев на небо, мо­ли­лась сре­ди сих му­че­ний. За­тем ее кре­сто­об­раз­но рас­про­стер­ли на зем­ле и дол­гое вре­мя би­ли жез­ла­ми, так что му­чи­те­ли из­не­мо­га­ли и ча­сто сме­ня­лись. Ибо, как и преж­де, Ан­ге­лы Бо­жьи неви­ди­мо сто­я­ли око­ло свя­той и на­но­си­ли ра­ны тем, кто при­чи­нял уда­ры свя­той му­че­ни­це. Слу­ги му­чи­те­ля из­не­мо­га­ли, за­яв­ляя, что им кто-то на­но­сит уда­ры же­лез­ны­ми пал­ка­ми. На­ко­нец де­вять из них умер­ло, по­ра­жен­ные дес­ни­цею Ан­гель­ской, а осталь­ные упа­ли на зем­лю еле жи­вы­ми. Свя­тая же об­ли­ча­ла су­дью и его слу­жи­те­лей и го­во­ри­ла, что бо­ги их – без­душ­ные идо­лы. Так как уже при­бли­жал­ся ве­чер, то свя­тую вверг­ли в тем­ни­цу. Здесь она про­ве­ла всю ночь, мо­лясь Гос­по­ду и вос­пе­вая Ему хва­лы. Небес­ный свет оза­рил ее, и Ан­ге­лы Бо­жьи сла­во­сло­ви­ли вме­сте с нею. Утром ее сно­ва при­ве­ли на су­д. Уви­дев свя­тую му­че­ни­цу вполне здо­ро­вой, с ли­цом еще бо­лее пре­крас­ным, чем преж­де, все бы­ли изум­ле­ны и удив­ле­ны. Сна­ча­ла ста­ли лас­ко­во и льсти­во уго­ва­ри­вать, чтобы она при­нес­ла жерт­ву ве­ли­кой бо­гине их – Ди­ане[10]. Свя­тая де­ва по­ка­за­ла вид, что со­глас­на по­сле­до­вать их со­ве­ту. Ее по­ве­ли в храм Ди­а­ны. Бес, оби­тав­ший в идо­ле Ди­а­ны, по­чув­ство­вал при­бли­же­ние свя­той де­вы и стал гро­мо­глас­но взы­вать:

– Го­ре мне, го­ре мне! Ку­да бе­жать мне от Тво­е­го Ду­ха, Небес­ный, ибо огонь, воз­го­ра­ю­щий­ся со всех уг­лов се­го хра­ма, го­нит ме­ня?

Свя­тая, при­бли­зив­шись к хра­му, озна­ме­но­ва­ла се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем и, воз­ве­дя свои очи к небу, ста­ла мо­лить­ся. Вдруг раз­дал­ся страш­ный удар гро­ма и за­бли­ста­ла мол­ния: огонь, упав­ший с неба, по­па­лил храм с идо­лом, жерт­вы и жре­цов; мно­же­ство из неве­ру­ю­щих, опа­лен­ные мол­нией, за­мерт­во упа­ли на зем­лю. То­гда по­ве­ли свя­тую Та­тья­ну в пре­тор[11], под­ве­си­ли ее там и тер­за­ли же­лез­ны­ми крю­чья­ми и да­же вы­рва­ли ей сос­цы. По­сле се­го свя­тую за­клю­чи­ли в тем­ни­цу, и сно­ва све­то­зар­ные Ан­ге­лы небес­ные яви­лись к свя­той стра­сто­тер­пи­це, со­вер­шен­но ис­це­ли­ли ее от ран и вос­хва­ля­ли ее му­же­ствен­ное стра­да­ние. Наутро свя­тую Та­тья­ну при­ве­ли в цирк[12]и вы­пу­сти­ли на нее страш­но­го льва, чтобы он рас­тер­зал свя­тую. Но сви­ре­пое жи­вот­ное не кос­ну­лось свя­той. Лев лас­кал­ся к ней и по­кор­но ли­зал ее но­ги. Ко­гда же льва хо­те­ли бы­ло уве­сти об­рат­но из те­ат­ра в клет­ку, он вне­зап­но устре­мил­ся на од­но­го знат­но­го са­нов­ни­ка, по име­ни Евме­ния, и рас­тер­зал его. Свя­тую Та­тья­ну сно­ва по­ве­си­ли и сно­ва на­ча­ли стро­гать ее те­ло, но сно­ва Ан­ге­лы неви­ди­мо на­но­си­ли уда­ры ее му­чи­те­лям, и те па­да­ли мерт­вы­ми. То­гда свя­тую вверг­ли в огонь, но и огонь не вре­дил ей: си­ла ог­нен­но­го пла­ме­ни сти­ха­ла, как бы по­чи­тая ра­бу Хри­сто­ву. Нече­стив­цы же все сии див­ные зна­ме­ния при­пи­сы­ва­ли не си­ле Хри­сто­вой, а волх­во­ва­нию; они остриг­ли свя­той во­ло­сы, на­де­ясь, что ее ча­ры бу­дут бо­лее недей­стви­тель­ны. Они ду­ма­ли, что в во­ло­сах сво­их свя­тая име­ет неко­то­рую вол­шеб­ную си­лу, так что ни­чем нель­зя по­вре­дить ей. По­се­му они остриг­ли ей во­ло­сы и за­клю­чи­ли ее в храм Зев­са[13]. Без­бож­ные ду­ма­ли, что свя­тая ни­как не мо­жет бо­лее по­вре­дить их бо­же­ству, по­то­му что с по­те­рей во­лос она ли­ши­лась и си­лы волх­во­ва­ния. Два дня про­ве­ла свя­тая за­клю­чен­ной в том хра­ме, Небес­ный свет, ко­то­рый все­гда ее оси­я­вал, раз­ли­вал­ся и в хра­ме, и Ан­ге­лы обод­ря­ли и уте­ша­ли ее. На тре­тий день при­шли жре­цы с на­ро­дом, чтобы при­не­сти жерт­ву сво­е­му бо­гу Зев­су. От­во­рив храм, они уви­де­ли, что идол их упал и раз­бил­ся, а свя­тая Та­тья­на пре­бы­ва­ла в ра­до­сти о име­ни Гос­по­да Бо­га. То­гда ее при­ве­ли в су­ди­ли­ще. Су­дья, не зная, что еще сде­лать с ней, из­рек ей смерт­ный при­го­вор и свя­тая Та­тья­на бы­ла усе­че­на ме­чем[14]. Вме­сте с нею каз­ни­ли и от­ца ее, ибо узна­ли, что и он хри­сти­а­нин. Сна­ча­ла му­чи­те­ли ли­ши­ли его по­чет­но­го зва­ния, от­ня­ли у него все его име­ние. Осуж­ден­ный на смерть, он умер от ме­ча вме­сте со сво­ею до­че­рью за имя Хри­сто­во. Оба они спо­до­би­лись от Гос­по­да по­лу­чить вен­цы му­че­ни­че­ские от Хри­ста Бо­га, ему же сла­ва во ве­ки. Аминь.

При­ме­ча­ния

[1] Ан­то­нин Ге­лио­га­бал, рим­ский им­пе­ра­тор, цар­ство­вал с 218–222 гг.; был крайне раз­вра­щен­ным че­ло­ве­ком, по­че­му ско­ро на­влек на се­бя пре­зре­ние сол­дат. Он усы­но­вил сво­е­го дво­ю­род­но­го бра­та, бла­го­род­но­го Алек­сандра Се­ве­ра, но ко­гда он в этом рас­ка­ял­ся и стал по­ку­шать­ся на жизнь по­след­не­го, был умерщ­влен сол­да­та­ми.

[2] Тибр – ре­ка, вы­те­ка­ю­щая из Апен­нин, при ко­то­рой рас­по­ло­жен го­род Рим.

[3] Алек­сандр Се­вер цар­ство­вал с 222–235 гг.

[4] Апол­лон – один из наи­бо­лее по­чи­та­е­мых гре­ко-рим­ских язы­че­ских бо­гов; считался бо­гом солн­ца и ум­ствен­но­го про­све­ще­ния, а так­же об­ще­ствен­но­го бла­го­по­лу­чия и по­ряд­ка, охра­ни­те­лем за­ко­на и бо­же­ством пред­ска­за­ния бу­ду­ще­го.

[5] Ор­фей – пе­вец, ге­рой гре­че­ских ми­фов, си­ла пе­ния ко­то­ро­го, по ве­ро­ва­ние гре­ков, бы­ла столь ве­ли­ка, что он при­во­дил в дви­же­ние де­ре­вья и ска­лы и укро­щал ди­ких зве­рей.

[6] Епарх – об­ла­сте­на­чаль­ник; ино­гда же под этим име­нем ра­зу­мел­ся на­чаль­ник кре­по­сти, ко­мен­дант. – Уль­пи­ан был од­ним из при­бли­жен­ней­ших к ца­рю вель­мож.

[7] Ко­ми­та­ми на­зы­ва­лись пер­во­на­чаль­но спут­ни­ки выс­шей чи­нов­ной осо­бы в про­вин­ции, а позд­нее спут­ни­ки им­пе­ра­то­ров, со­став­ляв­шие их при­бли­жен­ней­шую сви­ту.

[8] Ку­ви­ку­ля­рий – цар­ский по­стель­ни­чий, спаль­ник.

[9] До­ме­сти­ки – охран­ная стра­жа рим­ских им­пе­ра­то­ров.

[10] Ди­а­на, ина­че Ар­те­ми­да – гре­че­ская бо­ги­ня лу­ны и охо­ты.

[11] Пре­тор – су­деб­ное ме­сто, где за­се­дал на­чаль­ник рим­ский, или су­дья.

[12] Цир­ком на­зы­ва­лась пло­щадь, ого­ро­жен­ная ря­дом ска­мей или сте­ною. Там про­ис­хо­ди­ли со­стя­за­ния бой­цов меж­ду со­бою и со зве­ря­ми. На эту пло­щадь или аре­ну бро­са­ли и хри­сти­ан и по­том вы­пус­ка­ли хищ­ных зве­рей, ко­то­рые со­дер­жа­лись при цир­ке в осо­бых клет­ках.

[13] Зевс, или Юпи­тер – гре­ко-рим­ский бог, по­чи­тав­шей­ся языч­ни­ка­ми вла­сти­те­лем неба и зем­ли, от­цом всех бо­гов и лю­дей.

[14] Св. му­че­ни­ца Та­тья­на по­стра­да­ла во вре­мя го­не­ния, воз­двиг­ну­то­го на хри­сти­ан в чет­вер­том го­ду цар­ство­ва­ния Алек­сандра Се­ве­ра, в 226-м го­ду.

МОЛИТВЫ

Ин тропарь мученице Татиане

глас 4

Агнцу Пречистому и Пастырю последуя,/ агнице словесная Татиано,/ мысленных зверей не убоялася еси, / но знамением крестным вооружившися,/ до конца тех низложила еси,/ и вошла еси в Небесную ограду,/ идеже помяни и нас, мученице Христова многомудрая.

Кондак мученицы Татианы

глас 4

Светло во страдании твоем возсияла еси, страстотерпице,/ от кровей твоих преиспещрена/ и, яко красная голубица,/ к Небеси возлетела еси, Татиано,// темже моли присно за чтущия тя.

 

КАНОН СВЯТОЙ МУЧЕНИЦЕ ТАТИАНЕ

глас 2

Песнь 1

Ирмос: Грядите, людие, поим песнь Христу Боту, раздельшему море и наставльшему люди, яже изведе из работы египетския, яко прославися.

Мученическими озарена светлостьми, чистому предстоиши, мученице, Жениху твоему, душетленных прегрешений просящи избавится хвалящим тя.

Богатство тленное, мученице, совершенно пренебрегла еси, на Небесех нетленное и пребывающее ищущи усердно, и, радующися, прошла еси мученическое страдание.

К ранам, к болезнем и биением многовидным безбоязненно, мученице, отлучилася еси: споспешествующую бо имела еси благодать Спасову и укрепляющую тя.

Богородичен: Источник безстрастия рождшая, уязвеннаго страстьми, Отроковице, исцели и огня вечнаго исхити мя, Едина Богоблагодатная.

Песнь 3

Ирмос: На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвесели бо ся дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Не поколеба столпа твоего сердца стекшее мук треволнение, утвердися бо на камени любве Христовы, всехвальная, к Немуже взывала еси: яко несть свят, паче Тебе, Господи.

Человеческую немощь Понесый, впери силою немощь твою на некрепкаго змия. Тем, мученице, на землю низвергла еси, верно зовущи: яко несть свят, паче Тебе, Господи.

Потоки изсушила еси беззакония струями кровей твоих, блаженная, сладости же потока ныне наслаждаешися и во Свете Невечернем обитаеши, зовущи: яко несть свят, паче Тебе, Господи.

Богородичен: Зачатие и рождество Твое паче слова, веки бо Создавшаго словом родила еси, Избавльшаго безсловесия мира концы, Отроковице Неискусомужная, Егоже моли всегда, еже спасти нас.

Седален, глас 4

Сугуб совершивши, мученице, подвиг на земли, сугуб и венец сподобилася еси прияти от руки Жениха твоего: постилася бо еси, страсти плотския обуздающи, пострадавши же законно, врага низложила еси. Темже мольбами твоими спаси ны от напастей.

Песнь 4

Ирмос: Пою Тя, слухом бо, Господи, услышах и ужасохся: до мене бо идеши, мене ища, заблуждшаго. Тем многое Твое снизхождение, еже на мя, прославляю, Многомилостиве.

Красно душевное устроение благолепием благочестия Татиана носящи, еще же мучения светом преславно сияющи, к чистому Жениху вселяется.

Железом твое лице стружущия пребеззаконныя невидением Небеснии Ангели мучаху, посланнии к твоей от Бога, мученице, помощи, иже твоему терпению удивишася.

Законно Христа проповедающи, победила еси пребеззаконнующия, жертва же непорочна благоприятна совершеннейшая Тому принеслася еси, взывающи: Тебе любящи, Спасе, закалаюся.

Богородичен: Ко пристанищу тихому мя направи, Богоневесто Всесвятая: буря бо мя волнует и смущение греха люте, ветры колеблемь лукавых духов, оскорбляющих мя.

Песнь 5

Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим: иного бо, разве Тебе, бога не знаю.

Твою честную и блаженную страсть подражающи, безстрастием Тебе сочтавшаяся страждет преусердно, на уды ссекаемая, Жизнодавче Христе, зовущи: иного, разве Тебе, бога не знаю.

Страх Божий во утробе мыслию приемши, дух спасительнаго исповедания и мучения родила еси преславно, доблемудрая, твердым страданием и сопротивная начала посрамила еси.

Светлыми сияеши зарями, уясняема Духа Святаго светолитием, и озаряеши верных сердца, греховный мрак разоряющи, мученице, страстотерпице Христова досточудная.

Богородичен: Светлый Солнца Облаче, осияй ми зарю, решащу мрак моих прегрешений, даждь ми руку, впадшему в тину греховную, воздвигни мя, лежащаго, Едина падшаго Адама исправление.

Песнь 6

Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи.

На древе яко позна простерта Тя мученица честная, терпит повешение и строгания телесная за любовь Твою, Всемощне.

Сверепейший зверие устыдешася посреде тризнища мужески страждущия тя, Феклы первее первомученицы, еяже ревность стяжала еси, приснопамятная.

Представше Небеснии Ангели посреде темницы, тя светом осияша, от болезней изымающе и яко Божию агницу прославляюще.

Богородичен: От всех родов избра Тя, доброту Иаковлю, Юже возлюби Творец, Всенепорочная, и из Тебе, возсияв, явися.

Песнь 7

Ирмос: Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть. Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, Сый благословен и препрославлен.

Благомощно непобедимая, сечема, сосцев отъятие претерпела еси терпеливейше, огнем же Небесным, мученице, попалила еси чтити не хотящия Бога, Егоже вся тварь поет, славящи.

В сердцы носящи огнь Божественныя любве, непорочная, пламень попра, огня подоборабнаго не ужасеся, отроков образующи древних и мужество и крепость.

Зверей сверепство тебе повинеся, львов зияния невредно преминула еси, Богу тя прославльшу, Того прославившую, Егоже страдания твоею исполняющи плотию, всехвальная.

Богородичен: Жизнь Ипостасную нам рождши, смертию смерть яве потребльшую, страсти умертви плоти нашея верою чтущих Тя, Чистая, яко Богородицу и Всеславную.

Песнь 8

Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога, пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.

Удобрившися добродетельми, украсилася еси добротами мучения и Жениху обручилася еси, паче всех человеков краснейшему, добротою сияющему безсмертия, Татиано Богомудрая.

С безплотными слугами в темнице Творца славословила еси, сияющи славою Божественнаго блистания и всем неприступна пребывающи, держимым тьмою прелести.

Сокрушение твоих удес истни врагов коварства, кровей течение нечестия лютыя потоки, честная, изсуши, пучина чудес нам явльшися.

Богородичен: Спаси, ущедри ны, щедраго Бога нам Спаса рождшая паче слова, огнепальных помышлений и страстей изымаюши зноя Твоими молитвами, Чистая, Препрославленная.

Песнь 9

Ирмос: От Бога Бога Слова, неизреченною мудростию пришедшаго обновити Адама, ядию в тление падшаго люте, от Святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради, вернии, единомудренно песньми величаем.

По многих муках мечным тя судом лютый осуждает судия, еяже восхождению восплескаша Небеснии чини. Христос же всесильною десницею венча тя, мученице, законно пострадавшую.

Сочтася с мученическими светлейшими стады, яснейши приближившися Богу, видиши, яже видят Ангели, яко дева в чертозе водворяешися, Жениха твоего, честная, молящи, спастися любовию тя почитающим.

Запечатанный источник тя, заключен же оград, возложение честно и священно, невесту Христову нетленную, заколение и жертву, агницу и добрую голубицу Владыки всяческих, Татиано, проповедуем.

Богородичен: Гласы прекланяема тепле Тя молящих, Едина верных Прибежище, спаси, ущедри, Владычице, соблюди от вреда и всякаго языков нашествия верою и любовию присно Тя величающия.

АКАФИСТ СВЯТОЙ МУЧЕНИЦЕ ТАТИАНЕ

Кондак 1

Избранней невесте Христа, Вседержителя твари, похвапьная пения восписуем, чистоту жития твоего девственнаго восхваляюще и лобызающе честная страдания Твоя; ты бо ныне ликуеши в чертоге небеснем твоего Жениха Христа. Поминай прославляющих тя пении сими, да зовем ти:

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Икос 1

Ангелов Творец избра тя из древняго Рима, да песнопоеши житием твоим святое имя Божие, от лет детства твоего воспитана бысть в страсе Божии и добродетелех, сего ради зовем ти:

Радуйся, юнице сладкоблагоуханная; радуйся, Божественное Писание возлюбившая.

Радуйся, благочестие в себе воспитавшая; радуйся, богобоязненному родителю внимавшая.

Радуйся, от него семена веры приявшая; радуйся, в страсе Божии воспитанная.

Радуйся, паче всех благ вечная блага возлюбившая.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 2

Видящи богобоязненный родитель твой житие твое, всечестная, насладися дарований Божественных в тебе, паче бо знатности своея и власти консульския любляше Христа, всяк день хвалу Ему поя: Аллилуиа.

Икос 2

Разум небесный тебе даровася, егда достигла еси юности твоея и восхоте тогда житие твое проводити в девстве и целомудрии. Христос же Бог, укрепляя тя в сих добродетелех, прият тя в небесная селения. Сего ради приими от нас пения сия:

Радуйся, птице, парящая в Небеса; радуйся, девство и целомудрие бысть твои криле.

Радуйся, Бога предпочетшая миру; радуйся, юность свою Христу посвятившая.

Радуйся, ластовице Божественнаго сада; радуйся, токмо ко Христу любовию пламенеющая.

Радуйся, служившая Ему день и нощь.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 3

Сила Божественныя любве в тебе содела тя служительницей Христу, бысть бо избрана и поставлена на славное служение диакониссы, и оттоле, служащи Церкви в радости велией, возглашаше непрестанно: Аллилуиа.

Икос 3

Имеющи ревность о Церкви Божией, в новом звании подвизалася еси, труды и подвиги усугубляя и подобно безтелесным Ангелом служа ближним во Христе. Мы же, отягченнии грехми, сице глаголем ти:

Радуйся, молитвою услаждавшая житие твое; радуйся, в звании диакониссы послужившая.

Радуйся, в темницах узников посещавшая; радуйся, им узы врачевавшая и украшавшая.

Радуйся, добропобедное постничества правило; радуйся, ко крещению жен приуготовлявшая.

Радуйся, благодати крещения споспешнице; радуйся, бедных и вдовиц окормлявшая.

Радуйся, в беде и несчастии отраду носящая

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 4

Бурю злых напастей претерпе нечестивый царь Антонин Илиогабал, егда тело его, влекомо по граду, с поруганием ввержено бысть в реку Тибр, воином же возведшим на царство Римское Александра Севира. Ты же, всеславная мученице, пострадала за Христа во дни его царствия, песнопоя Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаще и видяще яко млад есть царь Александр Севир, нечестивии консулы притесняху христиан, злочестивый и зверонравный епарх Ульпиан убийство галилеян помысля, повеле кланятися римским богам. Бысть бо страх велий тогда и потече яко вода кровь мучеников. Ты же, всеблагая Татиано, не убоялася еси страха человеческаго; сего ради мы с любовию восклицаем ти:

Радуйся, заблуждению царя Александра Севира посмеявшаяся; радуйся, Христа и идолов не сочетавшая в поклонении.

Радуйся, токмо единому Христу послужившая; радуйся, идолы яко сатану вменившая.

Радуйся, Ульпианова страха не убоявшаяся; радуйся, сочетанию со Христом себе приуготовлявшая.

Радуйся, правоверия цевнице; радуйся, страха смертнаго низложительнице.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 5

Божественный свет осия житие твое, святая мученице, егда приспе время страданий твоих. Ты бо, облеченная светом, взошла еси в горнило страданий и бысть радостны раны твоя смертныя. Ангели бо служаху тебе и восклицаху непрестанно Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видя чистое житие твое, вожди язычестии яша тя яко христианку и ведоша в языческий храм на поклонение. Ты же вознесе молитву Христу Богу, и паде Аполлон, бог языческий, обвалися капище идольское, и мнози идолопоклонницы смерть прияша. Мы же, чтуще силу молитвы твоея, глаголем:

Радуйся, Аполлону не поклонившаяся; радуйся, силу молитвы стяжавшая.

Радуйся, молитвой идолы сокрушившая; радуйся, тобою бо капище проседеся.

Радуйся, тобою бо идолопоклонницы посрамишася; радуйся, тобою бо научишася поклонятися Единому Богу.

Радуйся, страх поколебавшая; радуйся из Аполлона беса изгнавшая.

Радуйся, тень беса и рыдание диавольское показавшая.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 6

Проповедует житие твое велию любовь ко Христу и подвиги. Ты бо подвигами и молитвою низложила еси идольское зломыслие. Ты бо молитвою посрамила мучители, когтьми железными терзающих тело твое, изнемогоша бо мучители и возопиша: Терпим бо сами жестокая мучения за праведницу сию. Ты же ликующе пояше: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия свет Христов в воинех, мучивших тя, егда увероваша в истиннаго Бога возопиша ти: Прости ны, служительнице истиннаго Бога, прости, ибо несть нашея воли на страдание твое. И от того часа бысть чада Божия. Мы же, восхваляюще чудеса милости Божия, зовем:

Радуйся, страданием ко Христу возводящая; радуйся, Ангелами охраняемая.

Радуйся, за своих мучителей молившаяся; радуйся, светом Христовым озарившая воины.

Радуйся, приведшая их в воинство небесное; радуйся, осмь воинов страданием за Христа венчавшая

Радуйся, молитвою твоею им очи отверзшая, радуйся, мучения своя на мучителей перенесшая.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 7

Хотя воврещи на поклонение идолом, тя ведоша в судилище и мучением предаша беззаконнии язычницы. Ты же явилася здрава и цела, лице же твое бысть светло и радостно, и страхом объят бысть судия нечестивый, повеле паки и паки предати тя горьким мучениим. Тя же охраняше Ангели, служители Бога, поюще: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго чуда бысть свидетели, яко сосца твоя урезанная источиста вместо крове млеко и тело твое обнаженное мучений ради и ножем секомое, источи благоухание. Разъярився нечестивый мучитель и повеле крестообразно на земли распрострети тя и бити жезлы железными. Мы же, чудящеся страданием твоим, рцем ти похвалы таковыя:

Радуйся, Христу сораспятая доблественне; радуйся, мучителей устрашившая и удивившая.

Радуйся, к изнеможению их приведшая; радуйся, цевнице мужества веры.

Радуйся, яко тело твое источи благоухание неба; радуйся, урезанными сосцы воскормившая сонмы мучеников за Христа.

Радуйся, яко и ныне благоухаеши молитвою к Богу; радуйся, не оставляющая нас своею помощию.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 8

Странное чудо видим на тебе, всеблаженная, како в темнице нощию молящеся и воспевающе Христу хвалы, небеснаго света сподобися озарения и Ангелов Божиих купно славословление приимаше. Тако и ныне в райских селениих со Ангелы песнопоеши: Аллилуиа.

Икос 8

Весь рачитель злобы бысть епарх, егда паки узре тя здраву и светлу, изведену из темницы на судилище, хотеша ласкою соблазнити тя на поклонение идолом. Ты же, ведая силу молитвы твоея, в храм Дианы направи нозе твоя, устремися же бес из богини злочестивыя и возопиша: Горе мне, горе! камо бегу; огнь бо снедает мя. Сего ради, победительнице бесов, вопием ти радостно:

Радуйся, лести епарха не внявшая; радуйся, в храм Дианы вошедшая.

Радуйся, молитвою низведшая с неба огнь и капище Дианы разрушившая; радуйся, молитвы великий пламеню.

Радуйся, яко бесы присутствия твоего трепетаху и бежаху; радуйся, крестным знамением безстрашно себе осенявшая.

Радуйся, в молитве очи к небу возводившая; радуйся, лучи благодати от неба испросившая.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 9

Все естество ангельское удивися силе молитвы твоея, егда множество не ведящих Бога падоша и смертный страх прияша, опаленнии огнем, и восхвалиша Бога, дивнаго во святых своих, песнею: Аллилуиа.

Икос 9

Витии многоглаголивии не могут восхвалити тя по достоянию, славная мученице Христова. Кто бо возможет величие страданий твоих изрещи? Кто подвиги твоя воспоет достойно? Токмо надеясь на неизреченную милость твою, дерзаем принести ти сия похвалы:

Радуйся, сладость христианских сердец; радуйся, нам приносящая милость от Бога.

Радуйся, молитве научающая нас усердно; радуйся, прошением нашим внемлющая.

Радуйся, яко скоро прошения приносиши Богу; радуйся, яко горьких мучений избавляеши.

Радуйся, благоуханная ветве райская; радуйся, чертогов Отчих жительнице.

Радуйся, Царствия Небеснаго наследнице.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 10

Спасительнаго твоего подвига зряще течение, восхваляем страдания твоя, ты бо претерпе бичевания, крестообразное к полу пригвождение, тела изсечение, сосцов вырывание, биение и осмеяние, в темнице заключение и иныя злострадания. Ныне же, венцем Царствия Небеснаго венчавшися, со всеми святыми взываеши: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и адамант тверд была еси, егда на растерзание зверем ведена являешися, лев бо у ног твоих ласкашеся и не растерзаша тя, но егда хотяху отъяти льва, сей абие разсвирепе и разтерза сановника Евмениа, указуя силу христианскую. Сего ради глаголем в страсе:

Радуйся, зверей в агнцев претворяющая; радуйся, молитвою их умягчающая.

Радуйся, за смерть Евмениеву мучимая; радуйся, на древе повешенная.

Радуйся, железными когтьми стружаемая; радуйся, в волхвовании оклеветанная.

Радуйся, нас клеветы избавляющая; радуйся, от злаго волхвования нас сохраняющая.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 11

Пение непрестанное вознося ко Господу, была еси вместилищем силы и славы Божия. Сего ради молим тя: умоли Господа за нас грешных, святая мученице Татиано, да ниспослет и нам чудеса милости Своея, песнопоющим ныне: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательная свеща бысть во страдании твоем, святая мученице, озаряя светом сердца языческия, да обрящут тобою истиннаго Бога, да водворятся их души в селениих райских. Сего ради умильно восклицаем ти:

Радуйся, носительнице света благодатнаго; радуйся, солнце лежащих во зле.

Радуйся, ты бо нас светом озаряеши; радуйся, ты бо нас к блаженству ведеши.

Радуйся, в капище Зевса заключенная; радуйся, его низложившая и разсыпавшая.

Радуйся, власов лишившаяся; радуйся, яко язычницы мысляху, яко во власех твоих чары обретаются.

Радуйся, и по острижении власов чудотворящая силою Христовою.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 12

Благодать от Бога получивши, к смертному часу пришла еси, егда бысть в капище Зевса заключена, и поутру, егда приидоша язычестии жрецы, видевше Зевса повержена, а тя ликующу, паки ведоша тя на судилище, и бысть смерть твоя от усечения мечнаго. Ты же, славная мученице, готовящися к селением небесным, взывала еси: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще твое усечение мечное, восхваляем отшествие твое в вожделенное отечество, идеже ныне ты ликуеши со Ангелы и со всеми святыми во славе невечерней. Сего ради приими от нас словеса сия:

Радуйся, мечем усеченная за Христа; радуйся, с родителем твоим пострадавшая.

Радуйся, венцев мученических сподобившаяся; радуйся, со Христом сочетавшаяся.

Радуйся, со Апостолы ликующая; радуйся, со святыми мученики хвалу Богу возносящая.

Радуйся, не лишившая нас радости твоея; радуйся, наши сердца зажигающая Божественным огнем.

Радуйся, идолов наших попирающая; радуйся, начертавшая нам славу Христа.

Радуйся, благоуханный цвете девства, славная мученице Татиано.

Кондак 13

О, всеславная и великоименитая мученице Христова Татиано, девства и чистоты сосуд златый! Ныне милостивно призри на молящияся ти и прилежно просящия твоего молитвеннаго у Бога предстательства. Даруй нам чистоту тела и души, избави нас мучений греховных, да выну Господу зовем: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелов Творец …» и 1-й кондак «Избранней невесте…».

Молитва

О, святая мученице Татиано, невесто Сладчайшаго Жениха твоего Христа, агнице Агнца Божественнаго, голубице целомудрия, страданьми, яко одеждами царскими одеянная, к ликом небесным сопричтенная, ликующая ныне во славе вечней, от дней младых Богу обещавшаяся святая служительнице Церкве, целомудрие соблюдшая и паче всех благ Господа возлюбившая! Тебе мы молимся и тебе мы просим: внемли прошением нашим сердечным и не отвергай молений наших. Даруй чистоту тела и души, вдохни любовь к Божественным истинам, на путь добродетельный введи нас, ангельское охранение испроси у Бога нам, наши раны и язвы телесныя исцели, в злострадании терпение даруй, греховныя язвы уврачуй, юность нашу огради, старость безболезненну и безбедну даруй, в смертнем часе помози. Поминай наши скорби и отраду даруй. Посети нас, сущих в темнице греха, на покаяние настави скоро, возжжи пламень молитвы, не оставь нас, сирых, да славяще страдания твоя, возсылаем хвалу Господу сил, всегда, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Мученица Татиана Римская
Мученица Татиана Римская